Lärarhandledning
-
Varje konstverk har ett antal "noder", platser i bilden som går att trycka på. I Microsoft Edge funkar noderna bäst, gärna med funktionen pekaren som Ni kan välja vid presentationens början. I t.ex. Google Chrome är det bäst om Ni använder er av piltangenterna på tangentbordet för att mata fram bilderna alternativt hjulet på datamusen om sådan finns, eller den vanliga vänstra musknappen.
-
Vid aktivering öppnas en eller flera textrutor eller pratbubblor med information om konstverket/konstnären/platsen mm.
-
Grön bild är lite enklare, röd är svårare.
Ta gärna en stund innan och bekanta dig med sidan. Alla länkar och eventuella uppgifter öppnas i ny flik eller nytt fönster så det kan bli en del att hålla reda på om klassen är extra flitig i att upptäcka konstverken tillsammans!
I menyn under Instruktioner - Facit finns bilder på var i konstverken det finns klickbara noder (Obs! Inte alla verk, bara ett par ex). Det är bra om du som lärare vet hur mycket det finns att klura på men också att du låter eleverna vara delaktiga i att komma med förslag på var i bilden ni ska leta.
När textrutorna/pratbubblorna kommer fram kan ni ta en stund, läsa den tillsammans och prata om vad det kan betyda. Hur tolkar ni det ni ser/läser? Säkert finns det lika många funderingar som elever ibland. Alla kan och bör få göra sig hörda på något sätt. Om man inte vill prata inför klassen kan du kanske skriva ut en bilduppgift och låta dem fylla i egna svar och tankar. Kanske kan du använda det underlaget i betygsättning? Bildanalys, svenska, bild?
Klassen får gärna skicka in sina svar via de färdiga formulären som finns i varje konstverk. Detta hjälper oss att utveckla sidan och ger oss även viss statistik på hur många ni är som använder sig av ArtSmart.
Tack på förhand!